NOWE MIEJSCA PRACY
DLA MŁODYCH GRAFIKÓW

Dziekan Wydziału Informatyki (moderator dyskusji) powitał władze uczelni: rektora dr hab. inż. Macieja Krawczaka oraz prorektor dr Barbarę Mażbic-Kulmę, zaproszonych gości, przybyłych nauczycieli akademickich i studentów stacjonarnych i niestacjonarnych kierunku Grafiki WSISiZ. Następnie dziekan Wydziału krótko przedstawił założenia programowe i zaplanowaną sylwetkę absolwenta nowo-otwartego kierunku Grafika. Głównym zadaniem tego kierunku studiów jest wykształcenie grafików przygotowanych do pracy na stanowiskach projektantów różnych form graficznych, posiadających niezbędną wiedzę teoretyczną na temat sztuki i umiejętności w zakresie projektowania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych. Studenci uczeni są zarówno technik tradycyjnych (malarstwo, rysunek) jak i technik nowoczesnych opartych na technice komputerowej. Potrafią posługiwać się oprogramowaniem do tworzenia grafiki 2D, 3D, animacji, obróbki fotografii i filmu cyfrowego. Celem kształcenia na tym kierunku jest przygotowanie absolwenta do pracy w zawodzie grafika-projektanta w firmach i agencjach lub na własny rachunek, jako freelancer.
Po tym krótki wstępie Dziekan powitał i przedstawił członków panelu oraz otworzył dyskusję.

W I fazie dyskusji zaproszeni członkowie panelu przedstawili swoje doświadczenia i opinie dotyczące pracy grafika w obszarach ich działalności zawodowej. Jako pierwszy zabrał głos mgr Józef Dutkiewicz – zastępca dyrektora kreatywnego w agencji reklamowej Sholz&Friends. Swoją prezentację rozpoczął od przedstawienia struktury organizacyjnej dużej agencji reklamowej. Dokładniej zostały przedstawione dwa główne działy agencji: Dział Strategii oraz Dział Kreacji. Dużo informacji dotyczyło podziału zadań i hierarchii służbowej w Dziale Kreacji, począwszy od stażystów aż po dyrektorów kreatywnych. Przedstawiony został zakres obowiązków przypisany do każdego stanowiska i wymagane na nim umiejętności. Na przykładach zrealizowanych reklam (w tym telewizyjnych) omówiony został proces realizacji różnych projektów, od pomysłu po ostateczny wygląd reklamy. Wystąpienie to bardzo dobrze przedstawiło środowisko pracy agencji reklamowej oraz oczekiwania pracodawców stawiane grafikom w tej branży.

Prezentacja Józefa Dutkiewicza - Deputy Creative Director w agencji reklamowej Sholz&Friends

Kolejnym członkiem panelu, który zabrał głos był mgr Piotr Grzybowski – Art Director w dzienniku FAKT. Swoje wystąpienie zaczął od przedstawienia systemu pracy w redakcji dziennika FAKT. Wyróżnił główne etapy pracy nad nowym wydaniem gazety. Dokładnie omówił sposób współpracy grafika z pozostałymi członkami zespołu redakcyjnego. Wyraźnie pokreślił duże znaczeniu umiejętności komunikowania się i terminowość przy wykonywaniu indywidualnych zadań. Aby redakcja mogła przygotować nowy numer gazety w przeciągu jednego dnia cała ekipa cały czas musi wymieniać informacje i dostarczać wyniki swojej części pracy zgodnie z napiętym harmonogramem. Został przedstawiony szczegółowy zakres obowiązków, wymagane umiejętności i oprogramowanie, którym trzeba umieć biegle się posługiwać pracując w tego typu redakcji. Ciekawym fragmentem wystąpienia była prezentacja kierunków rozwoju i zmian, które następują w sposobie organizacji pracy w stale unowocześnianych redakcjach, łączących przygotowanie materiałów do druku z publikacjami multimedialnymi w Internecie. Interesująco wypadło także omówienie sposobu pracy w innych redakcjach, na których warto się wzorować.

Prezentacja Piotra Grzybowskiego - Art Director w dzienniku FAKT (wyd. Axel Springer)

Zupełnie inne środowisko pracy grafika przedstawił mgr Michał Piekarski – grafik o bogatej karierze zawodowej, obecnie wykładowca WSISiZ. Swoje wystąpienie nt. pracy wolnego grafika na zlecenie oparł na własnych, wieloletnich doświadczeniach. Na przykładach wykonanych projektów podsumowywał wady i zalety samodzielnej pracy w bezpośrednim kontakcie z zamawiającym. Podkreślił najważniejsze rzeczy, które trzeba mieć na uwadze podążając taką ścieżką kariery zawodowej. Sformułował wiele konkretnych porad i zaleceń pozwalających grafikowi rozwijać działalność na własny rachunek.

Prezentacja Michała Piekarskiego - Grafik-freelancer, wykładowca WSISIZ

Ciąg prezentacji członków panelu zakończyła swoim wystąpieniem dr Anna Kłos. Uzupełniła poprzednie wystąpienia o kolejne praktyczne porady i wskazówki dotyczące pracy w zawodzie grafika. Podkreśliła jak ważne jest dla studentów branie udziału w konkursach i wystawach, bo bardzo ułatwia to przygotowanie profesjonalnego portfolio. Jako wykładowca i pełnomocnik dziekana ds. kierunku Grafika, znający program studiów i wymagania stawiane studentom, wskazała ich praktyczne znaczenie w przygotowaniu się do przyszłej pracy. Podsumowując wypowiedzi poprzedników stwierdziła, że program nauczania realizowany w WSISiZ już teraz wychodzi naprzeciw rosnącym wymaganiom rynku, a w przyszłości będzie nadal poprawiany pod tym kątem.

Prezentacja Anny Kłos - Grafik, pełnomocnik dziekana Wydziału Informatyki WSISiZ ds. kierunku Gafika

dr Anna Kłos
Streszczenie wystąpienia

Z biegiem czasu, wraz z rozwojem technologii wymagania na rynku pracy zmieniają się. Są coraz wyższe. Dotyczy to również zawodu grafika.

W 2001 roku, gdy rozpoczynałam współpracę z jednym z największych wydawnictw w Polsce – Bertelsmann Media projektując okładki książkowe, oczekiwano ode mnie podstawowej znajomości programu Photoshop i przede wszystkim dobrego pomysłu na projekt. Mój projekt trafiał następnie do tzw. studia technicznego (studia DTP) gdzie dokładano tekst na czwartą stronę okładki i przygotowywano projekt do druku. Dziś sytuacja się zmieniła. W większości wydawnictw oczekuje się od grafika biegłej znajomości kilku programów graficznych oraz umiejętności finalnego przygotowania projektów do druku. Od tamtego czasu pojawiły się również nowsze, znacznie lepsze wersje programów graficznych.

W pracy grafika ważna jest obecnie dobra znajomość środowiska Internetu, który stał się nieodłącznym elementem codziennego życia zawodowego i środowiskowego.

Nowo-otwarty kierunek Grafika wychodzi naprzeciw tym rosnącym wymaganiom i oferuje nowoczesny program kształcenia wykorzystujący najnowocześniejsze oprogramowanie komputerowe.

W programie studiów jest szeroki wachlarz przedmiotów związanych z grafiką, np.: Łamanie Publikacji (pakiet InDesign), Grafika Wydawnicza, Modelowanie 3D (pakiet 3DMax), Prepress i DTP (przygotowanie do druku), Projektowanie Stron Internetowych, Animacje Internetowe, Film Cyfrowy. Z reguły, student, który rozpoczyna naukę na kierunku Grafika nie wie jeszcze, jaką specjalizację wybierze i gdzie będzie się szukał zatrudnienia. Szeroki wachlarz przedmiotów stworzony został w tym celu, by mu ten wybór ułatwić i by ten wybór był jak najlepszy – dopasowany do indywidualnych możliwości i zdolności studenta.

Z pewnością znajdą się tacy absolwenci, którzy po ukończeniu studiów będą chcieli pracować w agencji reklamowej lub w wydawnictwie prasowym. Dzisiejsze prezentacje na pewno pomogły im w zorientowaniu się, jakim wymaganiom będą musieli sprostać.

Niezależnie od tego, w jakiej „branży” graficznej absolwent szuka pracy, powinien pamiętać o kilku ważnych sprawach:
- połowa sukcesu w zawodzie grafika, to słowność i terminowość,
- nie wolno zostawiać pracy na ostatnia chwilę,
- już w trakcie studiów trzeba nauczyć się dobrej organizacji pracy.

Ważny jest także udział w wystawach i konkursach. Należy zacząć już w czasie studiów, bo dodatkowym atutem przy szukaniu pracy na stanowisku grafika jest udział w wystawach i nagrody w konkursach graficznych:
- informacje o konkursach są zamieszczane na witrynie internetowej kierunku Grafika,
- Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach (sam udział w wystawie się liczy),
- Międzynarodowe Biennale Plakatu w Wilanowie (kategoria Golden Debiut),
- w planach Wydziału jest wystawa prac dyplomowych, na którą zostaną zaproszeni potencjalni pracodawcy.

Można i należy wykorzystywać projekty wykonywane w ramach zajęć kursowych do tworzenia własnego portfolio:
- przygotować portfolio w formie strony WWW z podziałem na kategorie lub katalogu prac,
- odpowiedni wybrać prac (nie za dużo),
- dobrać odpowiednią kolejność,
- dopracować sposób prezentacji,
- dobrać odpowiedni kolor tła.

W II fazie dyskusji głos zabierali wykładowcy i studenci. Pytania studentów dotyczyły głównie wysokości zarobków na różnych stanowiskach, czasu i charakteru pracy w dużych korporacjach, możliwościach samorealizacji w dużej agencji, wymagań dotyczących kreatywności oraz sprzętu komputerowego i oprogramowania, na którym się obecnie pracuje.


WSISiZ dla Gospodarki Opartej na Wiedzy (GOW)
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego