
Spotkanie otwiera dr inż. Jarosław Sikorski, dziekan Wydziału Informatyki WSISiZ (stoi po lewej).
Wita członków panelu: (siedzą od lewej) mgr Andrzej Gołembnik, przedstawiciel Muzeum Pałac w Wilanowie
(kierownik programu interdyscyplinarnych badań archeologicznych w Wilanowie), dr Renata Piątkowska, przedstawiciel
Muzeum Historii Żydów Polskich (Koordynator zespołu ds. projektowania wystawy głównej) i mgr Maria Romanowska-Zadrożna,
Przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, główny specjalista w Departamencie Dziedzictwa Kulturowego oraz (stoi po prawej)
dr Tomasz Dziubecki, przedstawiciel specjalności Komputerowe Wspomaganie Grafiki prowadzonej na Wydziale Informatyki.
Dziekan Sikorski przedstawia zaproszonych członków panelu, wita władze Szkoły w osobach rektora i prorektor oraz wykładowców, absolwentów i studentów, którzy licznie przybyli na spotkanie.
Pierwszy zabiera głos przedstawiciel Wydziału Informatyki Tomasz Dziubecki, wykładowca przedmiotu Modelowanie Architektury Zabytkowej. Przedstawia możliwości wykorzystania graficznych technik komputerowych w obszarze modelowania dawnej architektury dla celów naukowych i jej popularyzacji.
Podsumowując swoje wystąpienie Tomasz Dziubecki wskazuje na konieczność interdyscyplinarnego kształcenia grafików komputerowych, którzy mogliby karierę zawodową realizować w dziedzinie wizualizacji zabytkowych obiektów architektury. Jako przykład podaje program studiów dla kierunku Informatyka realizowany na Wydziale Informatyki WSISiZ.
Głos przejmuje Maria Romanowska-Zadrożna reprezentująca Departamentu Dziedzictwa Kulturowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W swoim otwierającym dyskusję wystąpieniu Maria Romanowska-Zadrożna wymienia przykłady obiektów zabytkowych, którymi zajmował się Departament Dziedzictwa Kulturowego MKiDN, w przpadku których wizualizacja komputerowa bardzo ułatwiłaby promocję, inwentaryzację, poszukiwanie i odzyskiwanie strat wojennych lub edukację.
Na zakończenie Maria Romanowska-Zadrożna deklaruje w imieniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego gotowość udostępniania studentom WSISiZ zgromadzonej dokumentacji np. w celu przygotowania prac dyplomowech związanych z wizualizacją obiektów zabytkowych.
Jako trzecia głos zabiera Renata Piątkowska koordynująca prace zespołu przygotowującego wystawę główną w nowopowstającym Muzeum Historii Żydów Polskich na placu przed pomnikiem Bohaterów Getta.
Wszystkim wystąpieniom członków panelu z zainteresowaniem przysłuchują się wykładowcy i studenci WSISiZ. Wśród nich dr Tatiana Jaworska (pierwsza z prawej) i Grzegorz Grodner (drugi od prawej), student Wydziału Informatyki na specjalności Komputerowe wspomaganie grafiki.
Renata Piątkowska z Muzeum Historii Żydów Polskich przedstawia zarys scenariusza wystawy głównej w Muzeum Historii Żydów Polskich. Pokazuje jak w oparciu o komputerowe wizualizacje można stworzyć złożony obiekt wystawienniczy pozbawiony praktycznie materialnej kolekcji.
Wystąpienie Renaty Piątkowskiej zawiera tak interesujące informacje, że czwarty z członków panelu, Andrzej Gołembnik, prosi na bieżąco o ich uzupełnianie.
Jako ostatni z członków panelu, głos zabiera Andrzej Gołembnik, archeolog szeroko wykorzystujący technik komputerowe do prowadzenia prac na terenie Muzeum Pałacu w Wilanowie.
Andrzej Gołembnik w swoim pierwszym wystąpieniu w panelu wyznacza cztery obszary, w których technika komputerowa może w istotny sposób unowocześnić metodologię pracy archeologa. Zalicza do nich: przygotowanie terenu do prac badawczych, prowadzenie procesu wykopaliskowego, archiwizację rezultatów prac i modelowanie badanej przestrzeni.
Andrzej Gołembnik z dużą swadą przekonuje słuchaczy do roli, jaką powinny odgrywać w archeologii techniki komputerowe. Pokazuje rezultaty osiągnięte za ich pomocą przy pracach wykopaliskowych na terenie grodów pałacu w Wilanowie.
Po pierwszych wystąpieniach rozpoczyna się bardziej swobodna dyskusja pomiędzy członkami panelu. Dotyczy głównie możliwości zwiększenia udziału technik komputerowych w ochronie, konserwacji i badaniu obiektów zabytkowych.
Maria Romanowska-Zadrożna zwraca uwagę słuchaczy na brak platformy, na której zawiązywałaby się współpraca pomiędzy informatykami specjalizującymi się w modelowaniu cyfrowym i ludźmi o wykształceniu humanistycznym zajmującymi się archeologią, muzealnictwem i ochroną zabytków.
Renata Piątkowska opisuje na przykładzie Muzeum Historii Żydów Polskich jak interesujące mogą być rezultaty współpracy informatyków z historykami i muzealnikami. Stworzenie projektu, który opiera się na takiej współpracy wymaga jednak znaczącego wkładu finansowego.
Andrzej Gołembnik przesłuchujący się opiniom Renaty Piątkowskiej ma niewesołe refleksje na temat poziomu zaangażowania finansowego instytucji państwowych w projekty dające możliwość znacznie szerszego wprowadzenia technik komputerowych do prac archeologicznych.
Prowadzący spotkanie Jarosław Sikorski przekazuje głos uczestnikom spotkania zebranym na sali.
Pierwsza spośród uczestników spotkania włącza się do dyskusji inż. Dorota Młotek, absolwentka Wydziału Informatyki, która w swojej pracy dyplomowej wykonała archiwizację kościoła farnego w Kazimierzu Dolnym z wykorzystaniem modelowania trójwymiarowego. Z pomocą prowadzącego rozpoczyna pokaz wykonanych wizualizacji.
Dorota Młotek pokazuje wybrane trójwymiarowe wizualizacje kościoła farnego w Kazimierzu Dolnym i zawraca uwagę na czasochłonność wykonania takiego zadania dla zabytkowego obiektu sakralnego o olbrzymiej liczbie detali architektonicznych.
Kolejnym uczestnikiem, który zabiera głos jest mgr inż. Krzysztof Kosiński, wykładowca Wydziału Informatyki w zakresie komputerowo wspomaganego projektowania przestrzennego.
Krzysztof Kosiński, wykładowca na Wydziale Informatyki, zwraca uwagę na istotność doboru właściwych narzędzi informatycznych do zadania realizowanego na danym etapie budowania pełnego trójwymiarowego modelu obiektu architektonicznego.
Tomasz Dziubecki, członek panelu, z rozbawieniem obserwuje pełną zaangażowania dyskusję uczestników.
Maria Romanowska-Zadrożna, członek panelu, notuje co ciekawsze kwestie poruszone przez uczestników w trakcie dyskusji.
Momentami dyskusja na sali nieco przygasa i głos mogą ponownie zabrać członkowie panelu.
Raz jeszcze do dyskusji włącza się Krzysztof Kosiński i prezentuje listę 35 prac dyplomowych związanych z trójwymiarową wizualizacją obiektów architektury i sztuki, które wykonali studenci Wydziału Informatyki w latach 2003-2009. Ich liczba świadczy o dużym zainteresowaniu tym obszarem tematycznym.
Tatiana Jaworska, wykładowca Wydziału Informatyki, podkreśla rolę, jaką mogą odegrać trójwymiarowe modele obiektów sztuki w edukacji poprzez ich wykorzystanie do tworzenia kopii obiektów metodą druku przestrzennego. Otwiera to nowe możliwości np. w edukacji dzieci, które mogą wejść w bezpośredni kontakt z kształtem i fakturą dzieła sztuki.
Po zakończeniu spotkania jest okazja do nawiązania trwalszych kontaktów z zaproszonymi członkami panelu. Podchodzą do nich rektor i prorektor WSISiZ.
Pani prorektor Barbara Mażbic-Kulma wybiera Marię Romanowską-Zadrożną z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako osobę, która może pomóc w uzyskaniu przez studentów dostępu do dokumentacji, którą będą mogli wykorzystać do stworzenia trójwymiarowych modeli dla wielu ciekawych obiektów architektury i sztuki.
Mimo, że oficjalnie spotkanie jest już zakończone wielu jego uczestników ma jeszcze ochotę na kontynuowanie rozmów.
Wokół Krzysztofa Kosińskiego, wykładowcy Wydziału Informatyki, skupia się grupa studentów i absolwentów, którzy wciąż mają z nim tematy do omówienia.
Dnia 22 maja w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania odbył się panel dyskusyjny „Komputerowa wizualizacja obiektów architektury i sztuki”.
Dyskusja była prowadzona wokół dwóch tematów, które można opisać skrótowo jako: „wirtualne muzeum” i „trójwymiarowe archiwum”. Pierwszy dotyczy takich zagadnień jak: rekonstrukcja nieistniejących obiektów, wystawiennictwo wykorzystujące komputerowe wizualizacje, wykorzystywanie wizualizacji w celach informacyjnych i promocyjnych. Drugi ma związek z inwentaryzacją i katalogowaniem zbiorów, tworzeniem rozszerzonej dokumentacji przy pracach archeologicznych, konserwatorskich itp.
Tematyka spotkania ma silny związek z programami nauczania realizowanymi na Wydziale Informatyki WSISiZ. Od kilkunastu lat prowadzone są zajęcia w ramach specjalności Komputerowe Wspomaganie Grafiki. Spośród prac dyplomowych przygotowanych na tej specjalności ponad 30 dotyczyło trójwymiarowych wizualizacji budynków i obiektów sztuki, najczęściej zabytkowych, w wielu przypadkach już nieistniejących. Dodatkowo w roku akademickim 2009/2010 rozpoczęło się kształcenie studentów na kierunku Grafika w specjalności Technologie Multimedialne, z których część będzie mogła wybrać zbliżoną tematykę prac dyplomowych.
Doświadczenia i opinie przedstawione przez zaproszonych uczestników panelu pomogą nauczycielom akademickim rozwijać u studentów umiejętności najbardziej poszukiwane na rynku pracy, a studentom pokażą możliwości ich wykorzystania dla rozwoju osobistych karier zawodowych.
Dyskusja była prowadzona wokół dwóch tematów, które można opisać skrótowo jako: „wirtualne muzeum” i „trójwymiarowe archiwum”. Pierwszy dotyczy takich zagadnień jak: rekonstrukcja nieistniejących obiektów, wystawiennictwo wykorzystujące komputerowe wizualizacje, wykorzystywanie wizualizacji w celach informacyjnych i promocyjnych. Drugi ma związek z inwentaryzacją i katalogowaniem zbiorów, tworzeniem rozszerzonej dokumentacji przy pracach archeologicznych, konserwatorskich itp.
Tematyka spotkania ma silny związek z programami nauczania realizowanymi na Wydziale Informatyki WSISiZ. Od kilkunastu lat prowadzone są zajęcia w ramach specjalności Komputerowe Wspomaganie Grafiki. Spośród prac dyplomowych przygotowanych na tej specjalności ponad 30 dotyczyło trójwymiarowych wizualizacji budynków i obiektów sztuki, najczęściej zabytkowych, w wielu przypadkach już nieistniejących. Dodatkowo w roku akademickim 2009/2010 rozpoczęło się kształcenie studentów na kierunku Grafika w specjalności Technologie Multimedialne, z których część będzie mogła wybrać zbliżoną tematykę prac dyplomowych.
Doświadczenia i opinie przedstawione przez zaproszonych uczestników panelu pomogą nauczycielom akademickim rozwijać u studentów umiejętności najbardziej poszukiwane na rynku pracy, a studentom pokażą możliwości ich wykorzystania dla rozwoju osobistych karier zawodowych.