Dziekan Wydziału Informatyki (moderator dyskusji) powitał władze uczelni: rektora dr hab. inż. Macieja Krawczaka oraz prorektor dr Barbarę Mażbic-Kulmę, zaproszonych gości, przybyłych nauczycieli akademickich i studentów stacjonarnych i niestacjonarnych kierunku Grafiki WSISiZ. Następnie dziekan Wydziału krótko przedstawił założenia programowe i zaplanowaną sylwetkę absolwenta nowo-otwartego kierunku Grafika. Głównym zadaniem tego kierunku studiów jest wykształcenie grafików przygotowanych do pracy na stanowiskach projektantów różnych form graficznych, posiadających niezbędną wiedzę teoretyczną na temat sztuki i umiejętności w zakresie projektowania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych. Studenci uczeni są zarówno technik tradycyjnych (malarstwo, rysunek) jak i technik nowoczesnych opartych na technice komputerowej. Potrafią posługiwać się oprogramowaniem do tworzenia grafiki 2D, 3D, animacji, obróbki fotografii i filmu cyfrowego. Celem kształcenia na tym kierunku jest przygotowanie absolwenta do pracy w zawodzie grafika-projektanta w firmach i agencjach lub na własny rachunek, jako freelancer.
Po tym krótki wstępie Dziekan powitał i przedstawił członków panelu oraz otworzył dyskusję.
W I fazie dyskusji zaproszeni członkowie panelu przedstawili swoje doświadczenia i opinie dotyczące pracy grafika w obszarach ich działalności zawodowej. Jako pierwszy zabrał głos mgr Józef Dutkiewicz – zastępca dyrektora kreatywnego w agencji reklamowej Sholz&Friends. Swoją prezentację rozpoczął od przedstawienia struktury organizacyjnej dużej agencji reklamowej. Dokładniej zostały przedstawione dwa główne działy agencji: Dział Strategii oraz Dział Kreacji. Dużo informacji dotyczyło podziału zadań i hierarchii służbowej w Dziale Kreacji, począwszy od stażystów aż po dyrektorów kreatywnych. Przedstawiony został zakres obowiązków przypisany do każdego stanowiska i wymagane na nim umiejętności. Na przykładach zrealizowanych reklam (w tym telewizyjnych) omówiony został proces realizacji różnych projektów, od pomysłu po ostateczny wygląd reklamy. Wystąpienie to bardzo dobrze przedstawiło środowisko pracy agencji reklamowej oraz oczekiwania pracodawców stawiane grafikom w tej branży.
Prezentacja Józefa Dutkiewicza - Deputy Creative Director w agencji reklamowej Sholz&FriendsKolejnym członkiem panelu, który zabrał głos był mgr Piotr Grzybowski – Art Director w dzienniku FAKT. Swoje wystąpienie zaczął od przedstawienia systemu pracy w redakcji dziennika FAKT. Wyróżnił główne etapy pracy nad nowym wydaniem gazety. Dokładnie omówił sposób współpracy grafika z pozostałymi członkami zespołu redakcyjnego. Wyraźnie pokreślił duże znaczeniu umiejętności komunikowania się i terminowość przy wykonywaniu indywidualnych zadań. Aby redakcja mogła przygotować nowy numer gazety w przeciągu jednego dnia cała ekipa cały czas musi wymieniać informacje i dostarczać wyniki swojej części pracy zgodnie z napiętym harmonogramem. Został przedstawiony szczegółowy zakres obowiązków, wymagane umiejętności i oprogramowanie, którym trzeba umieć biegle się posługiwać pracując w tego typu redakcji. Ciekawym fragmentem wystąpienia była prezentacja kierunków rozwoju i zmian, które następują w sposobie organizacji pracy w stale unowocześnianych redakcjach, łączących przygotowanie materiałów do druku z publikacjami multimedialnymi w Internecie. Interesująco wypadło także omówienie sposobu pracy w innych redakcjach, na których warto się wzorować.
Prezentacja Piotra Grzybowskiego - Art Director w dzienniku FAKT (wyd. Axel Springer)Zupełnie inne środowisko pracy grafika przedstawił mgr Michał Piekarski – grafik o bogatej karierze zawodowej, obecnie wykładowca WSISiZ. Swoje wystąpienie nt. pracy wolnego grafika na zlecenie oparł na własnych, wieloletnich doświadczeniach. Na przykładach wykonanych projektów podsumowywał wady i zalety samodzielnej pracy w bezpośrednim kontakcie z zamawiającym. Podkreślił najważniejsze rzeczy, które trzeba mieć na uwadze podążając taką ścieżką kariery zawodowej. Sformułował wiele konkretnych porad i zaleceń pozwalających grafikowi rozwijać działalność na własny rachunek.
Prezentacja Michała Piekarskiego - Grafik-freelancer, wykładowca WSISIZCiąg prezentacji członków panelu zakończyła swoim wystąpieniem dr Anna Kłos. Uzupełniła poprzednie wystąpienia o kolejne praktyczne porady i wskazówki dotyczące pracy w zawodzie grafika. Podkreśliła jak ważne jest dla studentów branie udziału w konkursach i wystawach, bo bardzo ułatwia to przygotowanie profesjonalnego portfolio. Jako wykładowca i pełnomocnik dziekana ds. kierunku Grafika, znający program studiów i wymagania stawiane studentom, wskazała ich praktyczne znaczenie w przygotowaniu się do przyszłej pracy. Podsumowując wypowiedzi poprzedników stwierdziła, że program nauczania realizowany w WSISiZ już teraz wychodzi naprzeciw rosnącym wymaganiom rynku, a w przyszłości będzie nadal poprawiany pod tym kątem.
Prezentacja Anny Kłos - Grafik, pełnomocnik dziekana Wydziału Informatyki WSISiZ ds. kierunku GafikaW II fazie dyskusji głos zabierali wykładowcy i studenci. Pytania studentów dotyczyły głównie wysokości zarobków na różnych stanowiskach, czasu i charakteru pracy w dużych korporacjach, możliwościach samorealizacji w dużej agencji, wymagań dotyczących kreatywności oraz sprzętu komputerowego i oprogramowania, na którym się obecnie pracuje.