DYSKUSJA PANELOWA
KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW NA RYNKU KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ – POTRZEBY PRACODAWCÓW

Spotkanie panelowe KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW NA RYNKU KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ – POTRZEBY PRACODAWCÓW rozpoczęła dziekan Wydziału Informatycznych Technik Zarządzania WSISiZ dr Irena Woroniecka-Leciejewicz witając władze Uczelni oraz innych zgromadzonych. Po przedstawieniu tematu panelu pani dziekan przekazała prowadzenie moderatorowi, Jerzemu Królewiczowi-Zboinie z Polskiego Towarzystwa Marketingu Medycznego.

Jerzy Królewicz-Zboina przedstawił program spotkania, który w pierwszej części obejmował cztery prezentacje a w drugiej części dyskusję i odpowiedzi na pytania z sali. Moderator określił zgromadzonym główną przesłankę spotkania jaką była idea pogłębienia wiedzy na temat możliwości zatrudnienia w branży marketingowej ze szczególnym uwzględnieniem firm specjalizujących się w komunikacji marketingowej.

Tematyka spotkania koncentrowała się na perspektywach pracy w firmach obsługujących klientów z pozycji zewnętrznego partnera. Inną, równie dużą grupą potencjalnych miejsc pracy stanowią działy marketingu w korporacjach i instytucjach, ale omówienie tego tematu wymaga osobnego spotkania.

Bez zdefiniowania i zrozumienia specyfiki komunikacji marketingowej i jej miejsca w procesach biznesowych, trudno oczekiwać od absolwentów uczelni, jasnego wyobrażenia swojej przyszłej pozycji zawodowej i skutecznego aplikowania o ciekawą i przynoszącą korzyści pracę. Aby efektywnie pracować w usługach marketingowych i rozwiązywać problemy biznesowe klientów warto dobrze rozpoznać i określić własną komunikację marketingową w procesie poszukiwania pracy. Dla pracodawcy przyjęta przez poszukującego zatrudniania formuła może określać przydatność danej osoby do pracy w marketingu. Poszukujący pracy w usługach marketingowych powinni być tego świadomi. Panel w swej części prezentacyjnej zawierał kilka potrzebnych do tego elementów (m.in. zbadanie otoczenia marketingowego, postawienie celu, określenie grupy docelowej, stworzenie mechanizmu komunikacji, kodowania informacji).

W części wprowadzającej moderator określił, wynikające z definicji, podstawowe obszary marketingu podlegające zainteresowaniu absolwentów poszukujących pracy. Przedstawił jednocześnie zagrożenia płynące z nieporozumień w postrzeganiu pracy w marketingu jako pracy lekkiej, łatwej i przyjemnej. Wbrew dość powszechnym opiniom nie polega ona na reklamowych sesjach zdjęciowych w tropikach lub kręceniu reklamówek z celebrytami. Bankiety i spektakularne imprezy promocyjne to najczęściej jedynie zwieńczenie długich miesięcy ciężkiej pracy w dużym stresie. Marketing a szczególnie jego część reklamowa, to branża niezwykle konkurencyjna, wymagająca nieustającej aktywności i kreatywności, które prowadzą do szybkiego wypalenia zawodowego. W firmach marketingowych, gdzie obowiązuje bezwzględna potrzeba maksymalnej efektywności i sukcesu, występuje duża rotacja personelu. Praca w usługach marketingowych bywa niewdzięczna i wywołująca zwątpienie, szczególnie kiedy trafi się na klienta niekompetentnego lub skorumpowanego.
Z drugiej strony to jednak nadal jedna z najlepiej opłacanych branż, dająca uzdolnionym młodym ludziom wielkie możliwości rozwoju i kariery biznesowej.

Po wprowadzającym wystąpieniu moderatora przewidziane były prelekcje poszczególnych ekspertów.
Przedstawiono cztery autorskie prezentacje przygotowane przez :
Piotra Pokrzywę – Redaktora Naczelnego miesięcznika Media i Marketing Polska - na temat rynku usług marketingowych w Polsce (Prezentacja PDF)
Romana Lubczyńskiego – Dyrektora Zarządzającego agencji Wunderman, Young & Rubicam Brands - na temat Sieciowej Agencji Reklamowej (Prezentacja PDF)
Ewarysta Fedorowicza – niezależnego konsultanta marketingowego - na temat doradztwa marketingowego (Prezentacja PDF)
Mikołaja Janickiego – członka władz Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego - na temat marketingu bezpośredniego (Prezentacja PDF)
Z uwagi na nieobecność autora pierwszej prezentacji, wcześniej przesłaną przez Piotra Pokrzywę prezentację przedstawił moderator.

Po wystąpieniach ekspertów rozpoczęła się dyskusja na temat potrzeb pracodawców i warunków zatrudniania absolwentów na rynku komunikacji marketingowej. Poruszono wiele tematów, z których najbardziej istotne dotyczyły :

  1. możliwości poszukiwania dodatkowych informacji o specyfice pracy w agencjach reklamowych i innych firmach marketingowych,
  2. miejsc w branży marketingowej, gdzie absolwent zarządzania ma duże szanse na sukces,
  3. specyficznych (branżowych) wymagań przy przyjmowaniu do pracy,
  4. negocjowania warunków pracy – pieniądze i stanowisko,
  5. standardowego wynagrodzenia za pracę w firmach marketingowych,
  6. naszych polskich słabości i kompleksów wobec zagranicznych pracodawców (firm międzynarodowych), partnerów i współpracowników,
  7. kariery w zagranicznych oddziałach międzynarodowych firm marketingowych – jakie kompetencje o tym decydują,
  8. zmiany modelu biznesowego w marketingu na rzecz digital marketingu i nowych mediów oraz internetu,
  9. czy zmieniają się wymagania i jakie nowe kompetencje są potrzebne,
  10. korzyści z podejmowania bezpłatnych praktyk w firmach marketingowych,
  11. barier i ułatwień w zatrudnianiu - czy jeśli młody człowiek przyniesie kontrakt, to czy jest mu łatwiej i może postawić warunek zatrudnienia chociażby na okres próbny,
  12. poszukiwań kontaktów w branży i jaka jest ścieżka dotarcia do osób decydujących o zatrudnieniu.

Pomimo znacznego przekroczenia zaplanowanego czasu trwania panelu, tematyki nie wyczerpano. Wskazuje to na potrzebę organizacji kolejnych, podobnych spotkań.


WSISiZ dla Gospodarki Opartej na Wiedzy (GOW)
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego