Spotkanie panelowe KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW NA RYNKU KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ – POTRZEBY PRACODAWCÓW rozpoczęła dziekan Wydziału Informatycznych Technik Zarządzania WSISiZ dr Irena Woroniecka-Leciejewicz witając władze Uczelni oraz innych zgromadzonych. Po przedstawieniu tematu panelu pani dziekan przekazała prowadzenie moderatorowi, Jerzemu Królewiczowi-Zboinie z Polskiego Towarzystwa Marketingu Medycznego.
Jerzy Królewicz-Zboina przedstawił program spotkania, który w pierwszej części obejmował cztery prezentacje a w drugiej części dyskusję i odpowiedzi na pytania z sali. Moderator określił zgromadzonym główną przesłankę spotkania jaką była idea pogłębienia wiedzy na temat możliwości zatrudnienia w branży marketingowej ze szczególnym uwzględnieniem firm specjalizujących się w komunikacji marketingowej.
Tematyka spotkania koncentrowała się na perspektywach pracy w firmach obsługujących klientów z pozycji zewnętrznego partnera. Inną, równie dużą grupą potencjalnych miejsc pracy stanowią działy marketingu w korporacjach i instytucjach, ale omówienie tego tematu wymaga osobnego spotkania.
Bez zdefiniowania i zrozumienia specyfiki komunikacji marketingowej i jej miejsca w procesach biznesowych, trudno oczekiwać od absolwentów uczelni, jasnego wyobrażenia swojej przyszłej pozycji zawodowej i skutecznego aplikowania o ciekawą i przynoszącą korzyści pracę. Aby efektywnie pracować w usługach marketingowych i rozwiązywać problemy biznesowe klientów warto dobrze rozpoznać i określić własną komunikację marketingową w procesie poszukiwania pracy. Dla pracodawcy przyjęta przez poszukującego zatrudniania formuła może określać przydatność danej osoby do pracy w marketingu. Poszukujący pracy w usługach marketingowych powinni być tego świadomi. Panel w swej części prezentacyjnej zawierał kilka potrzebnych do tego elementów (m.in. zbadanie otoczenia marketingowego, postawienie celu, określenie grupy docelowej, stworzenie mechanizmu komunikacji, kodowania informacji).
W części wprowadzającej moderator określił, wynikające z definicji, podstawowe obszary marketingu podlegające zainteresowaniu absolwentów poszukujących pracy. Przedstawił jednocześnie zagrożenia płynące z nieporozumień w postrzeganiu pracy w marketingu jako pracy lekkiej, łatwej i przyjemnej. Wbrew dość powszechnym opiniom nie polega ona na reklamowych sesjach zdjęciowych w tropikach lub kręceniu reklamówek z celebrytami. Bankiety i spektakularne imprezy promocyjne to najczęściej jedynie zwieńczenie długich miesięcy ciężkiej pracy w dużym stresie. Marketing a szczególnie jego część reklamowa, to branża niezwykle konkurencyjna, wymagająca nieustającej aktywności i kreatywności, które prowadzą do szybkiego wypalenia zawodowego. W firmach marketingowych, gdzie obowiązuje bezwzględna potrzeba maksymalnej efektywności i sukcesu, występuje duża rotacja personelu. Praca w usługach marketingowych bywa niewdzięczna i wywołująca zwątpienie, szczególnie kiedy trafi się na klienta niekompetentnego lub skorumpowanego.
Z drugiej strony to jednak nadal jedna z najlepiej opłacanych branż, dająca uzdolnionym młodym ludziom wielkie możliwości rozwoju i kariery biznesowej.
Po wprowadzającym wystąpieniu moderatora przewidziane były prelekcje poszczególnych ekspertów.
Przedstawiono cztery autorskie prezentacje przygotowane przez :
• Piotra Pokrzywę – Redaktora Naczelnego miesięcznika Media i Marketing Polska - na temat rynku usług marketingowych w Polsce (Prezentacja PDF)
• Romana Lubczyńskiego – Dyrektora Zarządzającego agencji Wunderman, Young & Rubicam Brands - na temat Sieciowej Agencji Reklamowej (Prezentacja PDF)
• Ewarysta Fedorowicza – niezależnego konsultanta marketingowego - na temat doradztwa marketingowego (Prezentacja PDF)
• Mikołaja Janickiego – członka władz Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego - na temat marketingu bezpośredniego (Prezentacja PDF)
Z uwagi na nieobecność autora pierwszej prezentacji, wcześniej przesłaną przez Piotra Pokrzywę prezentację przedstawił moderator.
Po wystąpieniach ekspertów rozpoczęła się dyskusja na temat potrzeb pracodawców i warunków zatrudniania absolwentów na rynku komunikacji marketingowej. Poruszono wiele tematów, z których najbardziej istotne dotyczyły :
Pomimo znacznego przekroczenia zaplanowanego czasu trwania panelu, tematyki nie wyczerpano. Wskazuje to na potrzebę organizacji kolejnych, podobnych spotkań.